Köpevillkor
Villkor för NORTBERG e-handel
www.nortberg-sverige.se
Här kan du bekanta dig med villkoren för Nortberg som gäller när du handlar i vår webbutik.
I allmänhet
Köpvillkoren tillsammans med din beställning, som bekräftas genom en orderbekräftelse, utgör den totala avtalsgrunden för köpet. När du har gjort en beställning får du ett e-postmeddelande med orderbekräftelse som talar om för dig vilka produkter du har köpt. Försäljningsvillkoren och annan information om www.nortberg-sverige.se finns endast på svenska.
Konsumentköp regleras bland annat av konsumentköpslagen (Konsumentköplag (1990:932) Svensk författningssamling 1990:1990:932 t.o.m. SFS 2020:167 - Riksdagen), lagen om ångerrätt (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200559-om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59) , marknadsföringslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/marknadsforingslag-2008486_sfs-2008-486), personuppgiftslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/personuppgiftslag-1998204_sfs-1998-204), e-handelslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2002562-om-elektronisk-handel-och-andra_sfs-2002-562) och lagen om finansiella avtal (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200559-om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59) . Följ länkarna till dessa lagar för mer information om dina rättigheter och skyldigheter vid köp. Om dessa handelsvillkor ställer krav för skrivning, uppfylls detta med hjälp av e-post, SMS, brev, fax etc.
För att kunna handla med www.nortberg-sverige.se måste du vara minst 18 år eller ha laglig rätt att göra ett köp, till exempel i form av godkännande från en vårdnadshavare.
1. Produkter
Produkter som säljs av Nortberg AGD Lider Market kan användas i Sverige. Nortberg främjar ekologiska principer och strävar efter att minska användningen av papper för att skriva ut teknisk dokumentation, så instruktioner kan ofta laddas ner från vår webbplats.
2. Parter
"Säljare" är: Nortberg AGD Lider Market som säljer sina varor i www.nortberg-sverige.se.
Information om Nortberg AGD Lider Market:
Org.nr PL9591935128
Ring till kundtjänst: +46 104 440 150
e-post: info@nortberg-sverige.se
"Säljare" kallas "vi", "oss" eller "Säljare". Köparen är: den person som anges som köpare i ordern och är i den första termen "du", "du", "din" eller "din".
"Köpare" är den person som gör beställningen.
3. Din beställning
Beställningen är bindande så snart vi har fått beställningen på vår server (dator). Observera dock att en part inte är bunden av avtalet, om det har förekommit skriv- eller skrivfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i onlinebutiken, eller i köparens beställning, och en annan part insåg, eller borde ha insett, att ett sådant fel inträffade.
Du kan också häva ditt köp i enlighet med lagen om ångerrätt, se avsnitt 6 i avtalet.
När vi tar emot din beställning bekräftar vi detta och skickar automatiskt en orderbekräftelse. Granska noggrant orderbekräftelsen när du får den och kontrollera om orderbekräftelsen matchar din beställning. Om det inte finns någon matchning mellan din beställning och orderbekräftelsen kan du kontakta kundtjänst på tel. +46 104 440 150 eller på info@nortberg-sverige.se
Vi strävar efter att ge våra kunder så korrekt information om våra produkter som möjligt. Vi förbehåller oss dock rätten att se till att skrivfel, eller tekniska fel i text, priser och bilder, kan uppstå, och att detta kan innebära att vi inte kan leverera i enlighet med information som tillhandahålls i vår onlinebutik, vår marknadsföring eller på annat sätt.
Dessutom förbehåller vi oss rätten att avbryta din beställning, eller någon del däri, om produkten är slut i lager. I händelse av situationer utanför lagret kommer du att meddelas, eller tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du kommer att ha möjlighet att acceptera vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger i samband med din bokning, eller avbryta din beställning.
4. Betalning
Alla priser inkluderar moms. Orderöversikten inkluderar alla utgifter som är kopplade till artikeln, t.ex. kostnader för porto, frakt, förpackning etc.m. Priserna förändras ständigt och vi förbehåller oss därför rätten att ändra priser till följd av prisförändringar från våra leverantörer, valutaförändringar, skatteförändringar, utsålda varor, restorder, oupptäckta varor och nyckelfel. Vår webbshop är öppen 24 timmar om dygnet, så du kan alltid handla med oss. Under en kort tid kan vissa delar av webbplatsen vara otillgängliga på grund av underhåll.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på produkter som är i kampanjer eller liknande.
Vi har allt du behöver för en säker och enkel betalningslösning för att få betalt online. Du kan välja att betala med:
- PayPal
- Vanlig banköverföring
Nortberg förklarar säkra internetförbindelser till sina webbplatser, där man använder SSL-standarden för datakryptering. Däremot ansvarar de enskilda betaltjänstleverantörer som Nortberg samarbetar med för transaktionernas säkerhet.
5 Leverans
Norberg erbjuder gratis leverans inom Sverige. Nortberg har ingen egen transportflotta utan använder sig av externa företag. Leveranserna görs av ett specialiserat paneuropeiskt transportföretag, en kurirtjänst eller en posttjänst.
Villkor, tider och priser för leveranser till platser norr om Stockholm avtalas individuellt med kunden. Om du har några frågor kan du kontakta oss.
Leveransvillkor, leveranstider och priser till öar avtalas individuellt med kunden. Om du har några frågor kan du kontakta oss.
För leverans med kurir eller post:
När du har registrerat din beställning får du en orderbekräftelse via e-post. Inom några dagar får du ett e-postmeddelande med en spårningskod. Du kan följa varans resa på transportörens webbplats. Alla varor levereras med paketpost, och du får ett e-postmeddelande och ett textmeddelande som talar om när varan kan hämtas på närmaste postkontor.
För försändelser större än 35 kg kommer transportören att kontakta dig via SMS för att ordna tidsintervallet för leveransen. Detta beställs sedan på transportörens hemsida. Transportören kommer också att kontakta dig cirka 30 minuter innan de anländer, den dag du har kommit överens om. För att säkerställa att du får rätt artikel kommer transportören att be om identifiering när varan levereras.
Leverans
Leveranstiden är vanligtvis 2 - 14 vardagar. Tiden gäller för lagerartiklar och kan variera beroende på var i Sverige du bor. Vi gör alltid vårt bästa för att upprätthålla den angivna leveranstiden så att du kan få dina produkter så snart som möjligt. Leveranstiden varierar beroende på vilka dagar transportören kör ut till ditt postnummer.
Om vi måste vänta på en leverans från leverantören, eller beställa varan från tillverkaren, kan leveransen ta upp till 3 - 5 dagar längre.
Vi gör vårt bästa för att följa den förväntade leveranstiden, vilket anges vid beställningstillfället, men tyvärr kan vi inte garantera leverans en viss dag. Om du åker på semester eller liknande har du möjlighet att begära ett begärt leveransdatum i kommentaravsnittet i din kundvagn.
Om artikeln inte kan levereras
Om leveransen är försenad kommer vi att ge dig information så snart vi har kunskap om den, tillsammans med information om när någon leverans kan ske eller om produkten eller produkten är slut i lager. Du har sedan möjlighet att välja en ersättningsartikel eller ångra köpet. Det kan finnas situationer där det är omöjligt att slutföra en beställning, t.ex. om våra leverantörer inte kan slutföra sin uppgift till oss. Nortberg AS förbehåller sig därför rätten att avstå från alla ersättningsanspråk från kunden i samband med leveransförseningar.
Skyldighet att utreda
När du får produkterna ska du kontrollera om leveransen överensstämmer med orderbekräftelsen, om produkterna har skadats under transporten eller om produkterna är felaktiga eller saknas. Om varan inte matchar beställningen, eller om den saknas, måste köparen meddela säljaren i händelse av ett klagomål.
I händelse av transportskador
Vi rekommenderar alla våra kunder att kontrollera förpackningen noggrant när den tas emot och därmed upptäcka eventuella fraktskador som redan levereras. Om olyckan är släckt och varan har skadats under transporten rekommenderar vi att du vägrar att ta emot varan och sedan kontaktar oss så snart som möjligt. Om förpackningen har en skada vid leveransen, men själva varan verkar vara oskadad, be transportören att notera detta på fraktsedeln.
Om det finns några dolda skador, det vill säga skador som inte kan fastställas vid leverans, är det viktigt att du inte använder varan förrän våra servicetekniker har undersökt varan. Det är också viktigt att originalförpackningen förvaras, som bevis för att skadan inte var synlig vid leveransen. Om du upplever en dold skada bör du kontakta oss så snart som möjligt. Om objektet ska monteras vid ett senare tillfälle rekommenderar vi att du packar upp det omedelbart och kontrollerar att det är som förväntat.
Vi kommer att be dig att fylla i skadeformuläret med all tillgänglig information – inklusive bilder på produkten och förpackningen. Vi förbehåller oss rätten att avvisa påståenden som inte innehåller bilddokumentation.
Obs: Du kan inte använda produkten och du måste behålla förpackningen tills vi har hittat en tillfredsställande lösning.
Run-away - retur av gammal produkt
Elektriska och elektroniska produkter, så kallade EE-produkter, är en omfattande och komplex grupp av produkter, såsom apparater och köksredskap (tvättmaskiner, spisar, dammsugare etc.). Det mesta av EE-avfallet innehåller farliga ämnen för hälsa och miljö och bör därför inte bortskaffas med annat avfall. Det är viktigt att EE-avfall behandlas korrekt vid bortskaffande. Delar som innehåller föroreningar behandlas som farligt avfall, medan resten till stor del återvinns.
Du kan få Nortberg AGD Lider Market hjälp med returen av din gamla produkt när vi levererar din nya vara. Om du väljer denna prestanda säkerställer vi en miljövänlig återvinning av produkten.
Om vi inte kan erbjuda dig en retur av en gammal produkt kan vi hänvisa till den godkända returpunkten.
Dessa returföretag har godkännande från den svenska miljöbyrån och tar hand om alla typer av EE-avfall:
El-kretsen
6. Rätt till retur
Vi ställer följande krav för villkoret för en returnerad artikel:
En produkt måste vara oanvänd och oskadad, dvs. i samma skick som du fick den
Alla etiketter måste sitta på plagget och originalförpackningen måste åtföljas av
En returnerad produkt måste vara i samma skick som när den köptes. Tyvärr måste vi avvisa produkter som kännetecknas av användning eller har synliga märken / skador / repor eftersom det inte är möjligt att sälja dem igen
Produkten måste rengöras
Finns det några krav på vad som ska returneras?
Ja, produkten måste vara i samma skick som när du köpte den. Tyvärr accepterar vi inte retur av produkter med synliga skador som repor eller andra användningsmärken. Det måste rengöras noggrant. Alla tillbehör som medföljer produkten måste också returneras. Vi kräver också att produkten levereras med originalförpackningen.
Kan jag testa fläkten jag köpte?
Ja, du kan testa fläkten du köpt. Du kan öppna förpackningen och undersöka varan. Om du gör för omfattande efterforskningar och produkten har synliga märken/skador/repor kan du inte ångra köpet.
Kan jag lämna tillbaka fläkten som jag redan har installerat?
Nej, du kan inte returnera ventiler som redan har monterats på väggen. Tyvärr måste vi avvisa produkter som kännetecknas av användning eller har synliga märken / skador / repor eftersom det inte är möjligt att sälja dem vidare.
Kunden ansvarar för att returnera produkten. Föremålen måste packas säkert. Det är önskvärt att varan/artiklarna returneras i originalförpackningen och transportförpackningen.
Artiklarna ska vara fullständiga. Detta innebär att alla tillbehör, såsom fjärrkontroll, bruksanvisningar och batterier, måste ingå i returen. Om returen inte är klar debiterar NORTBERG inköpspriset på de delar som kan saknas.
Varan kan returneras till vårt returcenter:
Okapy Kuchenne NORTBERG
Kolberga 2
25-619 Kielce
POLEN
Beställningen kommer att krediteras och du kommer att få vad du har betalat.
7. Våra kundgarantier - Pengarna tillbaka
Vi ger dig sinnesro med full rätt att återvända till Nortberg. Respitperioden börjar löpa när artikeln tas emot av kunden. Vi förbehåller oss rätten att återvända i händelse av upprepat missbruk.
Om det finns en skada eller ett fel inom de första 14 dagarna kan du få tillbaka en ny artikel eller dina pengar utan att behöva vänta på reparation.
Garantin täcker fel som konsumenten själv inte är ansvarig för.
Hur skickar jag varor som köpts i min webbutik i gengäld?
Du kommer att få din returetikett via e-post från oss. Om du inte har fått en returetikett via e-post, vänligen kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Skicka oss ett mail till info@nortberg-sverige.se.
8. Klagomål
Dina åsikter som kund är viktiga för oss, därför ber vi dig kontakta oss när du har problem med en produkt du har handlat hos oss. När vi har mottagit ditt klagomål kommer vi att arbeta för att behandla det inom 14 dagar.
Du kan annonsera en artikel i upp till två år efter att du som kund fått varan.
Vid problem eller fel på varor: beskriv orsaken till klagomålet så komplett som möjligt samt med bilder på detta för att vi ska kunna behandla ditt klagomål. Transportören kommer att kontakta dig för att ordna det datum då ersättningsartikeln levereras och den gamla kommer att returneras. Du kommer att få din returetikett via e-post från oss.
Det är dock inte en brist om felet beror på onormalt slitage eller felaktig användning - t.ex. att du har använt det i strid med bruksanvisningen. Om föremålet har skadats till följd av yttre påverkan (t.ex. stötskador eller normal slitageskada) täcks detta inte av garantin eller garantin.
Vi kommer att returnera dina pengar så snart som möjligt och senast 14 dagar efter att varan har mottagits.
9. Konfliktlösning
Parterna skall sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Köparen bör först lämna in ett klagomål om produkten som köpts för certifierad e-handel - du kan lämna in ett klagomål här. Tvister som rör näthandel kan lösas genom medlingsförfaranden vid provinsens handelsinspektion eller genom en skiljedomstol vid provinsens handelsinspektion. Konsumenten kan också använda andra metoder för tvistlösning utanför domstol och t.ex. lämna in sitt klagomål via EU:s onlineplattform för tvistlösning på följande adress: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Säljarens kontaktuppgifter och kundservice
AGD Lider Market
Kolberga 2
25-619 Kielce
NIP: 959-193-51-28
REGON: 260568450
Telefonnummer: +46 104 440 150
E-post: info@nortberg-sverige.se